Thomas Nordahl tiltrådt som adjungeret professor

Thomas Nordahl tiltrådt som adjungeret professor

Fagfolk fra folkeskolen og dagtilbudsverdenen strømmede til Kroghstræde 3, da den norske professor Thomas Nordahl holdt tiltrædelsesforelæsning som adjungeret professor på Institut for Læring og Filosofi.

Lagt online: 04.12.2017

Skolefolk og dagtilbudsfolk fra hele landet overværede Thomas Nordahls tiltrædesesforelæsning,der fandt sted 23. november på Aalborg Universitet. 

Et fyldt auditorium i Kroghstræde 3 vidnede om, at Thomas Nordahl er både meget kendt og respekteret i Danmark. Et stort netværk af fagfolk og samarbejdspartnere kom for at fejre, at Aalborg Universitet - med hans tiltrædelse som adjungeret professor - får tilknyttet et fyrtårn inden for forskning i børns og unges læring og trivsel. En forskning, der har gjort Thomas Nordahl til en kendt skikkelse i videreudviklingen af den danske folkeskole og danske dagtilbud.
 

Lærernes og pædagogernes egen mestring

Tiltrædelsesforelæsningen tog udgangspunkt i spørgsmålet: 

  • Hvordan kan vi forstå og udvikle lærernes og pædagogernes forventninger til egen mestring i skole og dagtilbud?

International forskning viser, at den kollektive forventning til egen mestring er én af defaktorer, der har absolut størst betydning for børn og unges læring og udvikling.

Thomas Nordahl diskuterede i sin tiltrædelsesforelæsning, hvorfor denne kollektive tro på egen mestring er så vigtig for børn og unges læring. Han beskrev, hvordan der kan udvikles en sådan forventning om mestring i skoler og i dagtilbud.
 

KORT OM THOMAS NORDAHL

Thomas Nordahl er professor i pædagogik ved Universitetet i Indlandet i Norge. Han deltager i mange større forandringsprojekter i Danmark, er medlem af A.P. Møller Fondens ekspertgruppe om Folkeskoledonationen og har holdt mange foredrag i Danmark om datainformeret institutionsudvikling og om pædagogisk analyse.

 

nyheder

Se listen