AAU logo

Center for Anvendt filosofi

Hovedet på bloggen

Blogindlæg af Antje Gimmler, april 2014

Æstetik og erfaring Påsketiden er mærkeligt nok ikke kun højtiden for diverse familierelaterede frokostarrangementer men også en tid hvor mennesker strømmer til en masse kunstudstillinger på museer og gallerier over hele landet. At kvaliteten af det viste er varierende giver sig selv i denne sammenhæng. I sig selv er det ikke væsentligt, om det er god eller dårlig billedkunst, mere interessant er, hvorfor billedkunst har fået en så stor betydning for så mange mennesker? Er det et ønske om autentisk kunst? At mange har muligheden for at købe sig et ægte kunstværk, noget der er autentisk og ikke en reproduktion - som gælder som ikke- autentisk - kunne være en begrundelse. Walter Benjamins begreb ’aura’ bliver ofte brugt som forklaring for den særlige kvalitet et virkeligt billede, malet med farve eller en virkelig skulptur, hugget i sten, indebærer. Aura som kvalitetstempel af den ægte æstetiske erfaring! Men så enkelt er det ikke – heller ikke for Benjamin, som har et meget ambivalent forhold til auraens virkning og reception hos det borgerlige kunstpublikum.

Billede af campingvognstatuer

Hvad er det, man søger i den æstetiske erfaring? Der er blevet givet en masse forskellige svar på dette spørgsmål. Siden Baumgarten (1750) etablerede æstetik som en af filosofiens deldiscipliner er den æstetiske erfaring altid blevet opfattet som enten begrænset til en lære om skønheden eller som en mere omfattende filosofi af den sanselige erfaring og dennes forbindelse med andre erkendelsesformer. At forstå æstetik ud fra dens græske oprindelse i ’aisthesis’ peger efter min opfattelse i den rigtige retning: aisthesis er den sanselige erfaring, som er ikke empiristisk reduceret, men bygger, som også Nelson Goodman fremhæver, på vores handlinger og viden, på den måde vi møder kunst, på det vi allerede bringer med til vores møde med kunsten, enten som subjektive præferencer eller som objektive symbolverdener, som vi deler i fælleskaber. Men er der forskelle mellem den måde vi oplever verden med en – siger vi – kognitiv indstilling og med en æstetisk indstilling? Og kan en undersøgelse af, hvordan vi ser, oplever, rører ved eller lever med kunstobjekter sige noget om vores måde at erfare verden generelt? Det er ret vanskeligt at finde de kriterier, der adskiller den kunstneriske erfaring fra den kognitive erfaring. Man skal bare se på matematik, hvor bevisers elegance og enkelthed faktisk er et kriterium for at vælge mellem konkurrerende formler. Og en æstetisk erfaring kan indfinde sig i hvilken som helst situation – en Metrostation kan danne scenen for en æstetisk erfaring lige som en bil, et kunstværk eller måske et menneske kan det. Og findes der en genuin æstetisk erfaring i vores tidsalder? Vores verden er gennemsyret af en higen efter skønhed, som kommer til udtryk ikke kun i talrige ’make-over’ TV programmer men også i vores tilgang til arkitektur og byplanlægning, og den rolle design spiller i vores hverdag. Der er en relativ kort vej fra den genuine æstetiske erfaring til oplevelsesøkonomiens pynt og ophidselse.

Jeg har altså i øjeblikket – og her på bloggen – flere spørgsmål til forholdet mellem kunst og erfaring end svar. Men jeg vil gerne kaste mig ud i at undersøge det nærmere: På 'Science in the City Festival' i København d. 21. – 26.- juni 2014 står jeg sammen med Lisa Gjedde fra ReCreate (AAU) og 5 smukke ’Campingvinder’ (se billede nedenfor) og stiller folk så mærkelige spørgsmål som: hvordan føles det at røre ved betonvæggen i campingvogn? Hvordan oplever du rummet? Hvilke associationer dukker op? Hvordan føles det i din egen krop at lytte til musikken? Og så videre… Det bliver et bidrag til en større undersøgelse om mulighederne for at arbejde empirisk i filosofien. Og studerende kan være med! Så hvis der er nogle studerende, der ville være interessered i at være med i København (også hvis det kun er én dag), så må de gerne henvende sig til mig! Vi kan bruge hjælpen, og måske giver det afkast i form af en artikel eller et spændende emne for en opgave eller projekt!

- Antje Gimmler