AAU logo
Varm velkomst til institutleder Keld Thorgård på Institut for Læring og Filosofi

Varm velkomst til institutleder Keld Thorgård på Institut for Læring og Filosofi

Personalet havde stillet an med stort morgenbord, da Keld Thorgård efter nytår mødte ind til sin første arbejdsdag som institutleder på Institut for Læring og Filosofi. Pladsen var trang i frokoststuen, da stort set alle medarbejdere i Aalborg var mødt frem for at byde deres nye leder velkommen.

Lagt online: 04.01.2019

 

Keld Thorgård er 48 år og bor i Risskov ved Aarhus. Han kommer fra en stilling som chef for UC Syddanmarks forsknings- og udviklingsafdeling. Han er filosof fra Aarhus Universitet, med en ph.d.-grad fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Center for Sundhed, Menneske og Kultur ved Institut for Filosofi og Idehistorie. Forskningsmæssigt har han primært arbejdet med projekter inden for anvendt filosofi og idehistorie.

Keld Thorgård fortæller her om sine forventninger til stillingen som ny leder af det tværfakultære HUM/SAMF-institut:
 

vi kan virkelig gøre en forskel i konkrete praksisser

- Man har på instituttet nogle rigtig gode bud på, hvordan man kan bringe humanistiske og samfundsvidenskabelige fagligheder i spil i omverdenen på måder, der gør en forskel for institutioner, virksomheder og mennesker. Der er eksperter i evaluering, ledelse og forandringsprocesser, læringsteknologi og undervisningsmetoder, ungdom, interkulturel læring, anvendt filosofi, teknoantropologi m.m. Den mangfoldighed af viden betyder, at vi virkelig kan gøre en forskel i konkrete praksisser. Videreudviklingen af disse omverdensvendte fagligheder er en super vigtig opgave, og jeg ser frem til som institutleder at drive og skabe rammer for dette arbejde, fortæller Keld Thorgård. 
  

problembaseret læring

- På instituttet arbejdes endvidere indgående med problembaseret læring. Det har vist sig at være en stærk og bæredygtig tilgang, og der genereres ny viden om den og den udvikles fortsat. Instituttet har en række tværfakultære funktioner knyttet til problembaseret læring, og det arbejde, der foregår, hviler på en stor forståelse for forskellige fagligheder. Jeg glæder mig til at indgå i dette og tværfakultære samarbejde, udtaler Thorgård.  
 

i krydsfeltet mellem forskellige fagligheder

- Generelt er institut for Læring og Filosofi tværfagligt orienteret. Mange af de mest påtrængende samfundsmæssige problemer ligger i krydsfeltet mellem forskellige fagligheder, og jeg har fagligt set altid været optaget af de problemstillinger, der ligger i sådanne grænseflader. Ofte er det vanskeligt at få udviklet fx forskningsprojekter i en substantielt tværfaglig retning, men der er ingen vej uden om, hvis man skal gøre noget ved udfordringerne inden for uddannelse, teknologiudvikling, sundhed, læring, økologi etc. Jeg er optaget af, hvordan man kan lykkes med at få de forskellige fagligheder til i højere grad at lade sig informere af hinanden med henblik på bedre håndtering af samfundsmæssige udfordringer. Instituttet er et godt sted at arbejde med dette.  

- Og så er jeg blevet taget rigtig godt imod og har mødt stor hjælpsomhed i de forskellige hjørner af instituttet og organisationen, hvor jeg er kommet, slutter Keld Thorgård.

nyheder

Se listen